Laatste wens van mevrouw
Mevrouw vraagt een gesprek aan, met mij als uitvaartbegeleidster, om haar wensen kenbaar te maken via een wensenlijst, zij is terminaal ziek.
Ze wil dit graag zo regelen omdat mevrouw in onmin leeft met haar halfbroer die ze wel al eerder bevoegd heeft om haar wensen uit te voeren. Hij is tevens haar erfgenaam.
MAAR;
Een van de mantelzorgers die voor en met haar de betalingen verzorgd is er achter gekomen dat er een groot geldbedrag is overgeschreven naar de rekening van de broer.
Broer wordt hier mee geconfronteerd en dat is voor hem het moment om ruzie te krijgen met de mantelzorger en met mevrouw.
En nu is ze bang dat het niet gaat, zoals zij het wil.
De verstandhouding was al niet goed en is nu nog minder. Ze is boos/ teleurgesteld in haar broer.
Op dit moment is ze zover dat ze al niet meer de puf heeft om tegen hem in te gaan. Zelfs een bezoek van of naar de notaris om eventueel haar testament te wijzigen is haar teveel.
Het is haar broer dus gaat ze er aan een kant vanuit dat hij haar wensen vervuld en aan de andere kant weet ze dat het dat niet gaat worden.
Ze hoopt nu wel dat hij, door deze wensenlijst, haar wensen wel uitvoert, ongeacht hun verstandhouding.
We vullen samen de wensenlijst in.
Ze kiest een bamboekist uit, ze wil graag thuis blijven, lekker in haar eentje met haar poezen, ze was altijd al op zichzelf.
De buurtjes en mantelzorger(s) mogen afscheid komen nemen als ze dat willen en ze wil dat er een kleine dienst plaats vindt met deze zelfde mensen bij haar thuis.
Het brengen naar het crematorium moet gebeuren met haar eigen busje en haar mantelzorger als chauffeur.
Mevrouw wilde geen rouwkaart, maar wel een herinneringskaart.
Samen met de mantelzorgers hebben we dit ontworpen.
Mevrouw heeft meegekeken en keurde het goed.
Hoe mooi kan het zijn.
Dinsdag enkele weken later, er wordt gebeld door de thuiszorgmedewerkster. Mevrouw is overleden. De huisarts wist van haar wensen en ingevulde wensenlijst af en heeft tegen de thuiszorgmedewerkster gezegd dat ze mij, als uitvoerend uitvaartbegeleidster, mag bellen. De huisarts zal contact opnemen met de halfbroer om het overlijden van mevrouw te melden en om aan te geven dat de uitvaartbegeleidster is ingeschakeld volgens de wensenlijst van mevrouw.
Na de melding ga ik meteen naar haar thuis om samen met de thuiszorgmedewerkster, binnen de werktijd die zij daarvoor heeft, mevrouw de laatste zorg te geven.
Mevrouw heeft samen met de thuiszorgmedewerkster kleding uitgezocht die ze graag aan wilde als ze zou worden opgebaard. Uiteraard voldoen we ook aan die wens.
Tijdens deze zorg gaat mijn telefoon, haar halfbroer. Hij woont ruim 200 km verderop en is intussen verwittigd door de huisarts.
Meneer wilde dat ik direct zou stoppen met alles. Ik vraag of ik eerst de zorg mag afmaken om dan daarna verder in gesprek te gaan.
Is goed.
Ik mag mijn werk afmaken, maar de verzekeringsmaatschappij, waar mevrouw haar verzekering heeft lopen doet de rest. Iedereen moet de deur uit, het huis is nu van hem. Er mag ook niemand meer in.
Hij belt me terug als hij met de notaris heeft gesproken zegt hij.
Samen met de thuiszorgmedewerkster maak ik de zorg af en leggen we mevrouw op de koelplaat. Halfbroer belt even om te vragen wat de bedoeling is met mevrouw.
Wat was ik van plan met haar te doen?
Ik leg uit dat mevrouw graag thuis wilde blijven. Nee, ze moet weg uit huis.
Ik vraag aan hem of de laatste wensen worden uitgevoerd. Nee. Er is enkele weken geleden een kink in de kabel gekomen (lees: geld overgeboekt en daardoor nog meer ruzie).
We spreken af dat hij me zo terug belt.
Omdat hij aangeeft dat “ze” niet thuis mag blijven haal ik samen met de thuiszorgmedewerkster haar weer van de koelplaat af.
De thuiszorgmedewerkster vertrekt en ik wacht en wacht en wacht op zijn telefoontje.
Op den duur bel ik zelf maar naar de halfbroer, hij neemt niet op, maar belt me direct weer terug.
Wat wil de broer nu verder?
Hij heeft gebeld met de verzekeringsmaatschappij, zij hebben het druk en hij zou worden terug gebeld, maar omdat dit nog niet is gebeurd wilde hij mij ook niet bellen.
Ik zeg dat het weinig nut heeft dat ik nog blijf dus wat wil meneer?
Eigenlijk had hij gehoopt dat de verzekeringsmaatschappij en ik het verder onderling zouden uitzoeken, maar daar pas ik voor.
Mijn taak is uitvoering geven aan de laatste wensen van mevrouw.
Nu de halfbroer deze wensen negeert en de verzekeringsmaatschappij heeft ingeschakeld, van mijn kant nog eens de vraag wat hij nu wil.
Hij herhaalt; ze moet daar weg en dat moet de verzekeringsmaatschappij doen, anders zit hij met de uitbetaling van de verzekering.
***(helemaal onderaan deze blog geef ik verdere uitleg over de keuze die je altijd kan maken voor een uitvaartbegeleid(st)er, buitenom je verzekeringsmaatschappij).***
Prima dan blijft ze hier liggen, ze ligt er mooi bij.
Maar zegt hij; als hij dan daar komt in de loop van de dag wil hij niet dat daar “IEMAND” ligt. Ik geef aan dat dat niet anders kan, zijn zus ligt daar nu eenmaal. Het is haar huis, ze is daar overleden en wil daar pas naar buiten als ze naar het crematorium wordt gebracht.
Ik moet haar bedekken, helemaal, zodat als hij daar komt hij niet “IEMAND” ziet liggen.
Hij regelt het verder met de verzekeringsmaatschappij.
Ik moet weg, de deur op slot doen en de sleutel wegleggen.
Ik ga weg, eigenlijk heel geschokt door alle gebeurtenissen. Dat er mensen zijn die zo weinig respect hebben voor de wensen van de overledenen wist ik wel al, maar de minachting die deze meneer ten toon spreidt ervaar ik als heel stuitend.
Voor mevrouw en haar wensen vindt ik het verschrikkelijk. Ook voor haar mantelzorger(s) die om haar geven en alles voor haar hebben gedaan.
***Als verzekeringnemer/erfgenaam/begunstigde blijf je ALTIJD zelf de regie houden over de uitvaart.
Je mag ZELF kiezen voor de uitvaartbegeleid(st)er die JIJ of de overledene wilt!
Enkel de vergoeding wordt dan bepaald door de verzekeringsmaatschappij waar jij je uitvaartverzekering hebt afgesloten.
Zie tekst hieronder:
De opdrachtgever koopt alle diensten bij iemand anders:
11. Gebruikt de opdrachtgever de diensten van Uitvaartverzekering helemaal niet? Dan krijgt hij de diensten niet die u leest onder lid 3 tot en met 7. Hij krijgt dan wel een bedrag van ons. De hoogte van het bedrag dat we vergoeden, bepalen wij ieder jaar opnieuw. Dat doen we in overleg met de Algemene Vergadering van betreffende verzekeringsmaatschappij.
We houden daarbij rekening met de kosten die wij gemiddeld maken voor deze voorzieningen.
12. We vergoeden het bedrag nadat we facturen en betalingsbewijzen hebben ontvangen. Uit deze facturen en betalingsbewijzen blijkt dat kosten zijn gemaakt voor producten en diensten die anders door de Uitvaartverzekering zouden zijn geleverd.
Hoe hoog is de vergoeding als de verzekeringsmaatschappij niet de uitvaart regelt?
Voor 2024 is de hoogte van de vergoeding minimaal € 3.673. Dit bedrag is opgebouwd uit € 2.953 voor de Dienstenverzekering en minimaal € 720 voor de aanvullende Geldverzekering. Is een hoger bedrag dan € 720 op de Geldverzekering verzekerd? Dan ontvangen de nabestaanden dat bedrag plus de vergoeding voor de Dienstenverzekering van € 2.953.
Schuinstaande tekst is overgenomen van de site van Dela.***